Info Alohi-trainingen

Samen met enkele Alohi-partners kwamen deze 4 uitgewerkte Alohi-trainingen tot stand.

Op deze pagina geven we jou een gedetailleerder overzicht van de inhoud van deze trainingen. Onderaan meer info per training.

Contacteer ons gerust voor meer info!

Ieder jaar breiden we dit aanbod uit.

Heb je zelf interesse om een reeks te maken? Geef ons dan een seintje!

Zelfvertrouwen-training

~

Zelfvertrouwen-training ~

Deze training is bedoeld voor kinderen die:

  • Soms negatief denken en praten over zichzelf;

  • Veel piekeren;

  • Moeilijk inslapen;

  • Te weinig in zichzelf geloven en zijn/haar talenten. Voelt niet wat hij/zij waard is & gaat soms uitdagingen uit de weg.

  • Faalangst of perfectionistisch gedrag vertonen (boos worden, uitstellen, jaloers zijn,…)

  • Zich vaak vergelijken met anderen;

  • Te weinig opkomen voor zichzelf en zijn/haar mening.

    Tijdens deze training leer je kinderen hierin te groeien! De herkenning bij andere kinderen uit de groep zorgt voor een unieke ervaring. Ze voelen zich niet alleen en verbonden. Dit is tevens een basisvoorwaarde voor zelfzeker gedrag.

Praktisch

  • Keuze uit draaiboeken:

    • 4-6/7 jaar: 5 lessen (= “duwtje in de rug)

    • 8-12 jaar: 6 of 8 lessen (= “groeien in zelfvertrouwen”)

  • Voor de oudste groep komen de 6 Alohi-stappen doorheen de training meermaals aan bod. Niet specifiek de 6 stappen per les. Er is een grote focus op de positieve babbel (coaching, quizjes, rollenspelen & knutselen).

  • Incl. kinderwerkboek (oudste groep) van 85 blz. + ouderbijlages van 50 blz + uit te knippen gedachten-en complimentenkaartjes, emotie-draaischijf, enz.

  • Reeds bij +-40 kinderen getest & goedgekeurd :)

  • Auteurs: Lore Coppens & Els Lambrechts

  • Les 1: Gekke beestenboel - Wie ben ik?

    Les 2: Orkest van emoties - Omgaan met emoties

    Les 3: Toveren met eenhoorns - Zorgen wegtoveren

    Les 4: Dappere draak - Groeimindset

    Les 5: Lentekriebels - groeien in straalkracht

  • Les 1: Mijn talenten & gelukskes

    Les 2: Aan de slag met onze gedachten

    Les 3: Gedachten over mezelf: mijn zelfbeeld

    Les 4: Nadenken over mijn uitdagingen: mijn groeimindset

    Les 5: Omgaan met mijn emoties

    Les 6: Groeien in mijn mening zeggen: assertiviteit

    Les 7: Mijn zelfzekere "ik" inoefenen

    Les 8: Waarin ben ik allemaal gegroeid?

Executieve functies-training

~

Executieve functies-training ~

Executieve functies worden gevormd en ontwikkelen zich door zowel fysieke veranderingen in de hersenen als door levenservaringen. Deze worden door kinderen opgedaan in relatie met anderen, in de groep en in de wereld (maatschappij). Executieve functies bepalen in hoge mate je schoolsucces. Misschien zelfs wel meer dan intelligentie. Dat komt omdat EF’s helpen met het vertonen van doelgericht gedrag.

Kinderen met onderontwikkelde executieve functies kunnen op twee manieren ondersteund worden: Enerzijds steun bieden door controle uit te oefenen, schema’s en planningen te maken en andere ingrepen te doen die ervoor zorgen dat het kind minder gebruik hoeft te maken van zijn/haar executieve functies. Maar uiteindelijk wil je dat een kind leert om zelf aan het roer te staan. Daarom is het belangrijk om kinderen te leren dat er ondersteunende vaardigheden zijn, deze aan te leren, deze te gebruiken en ze te motiveren om deze verder te ontwikkelen en steeds beter in te zetten bij het uitvoeren en realiseren van doelen.

Tijdens deze lessenreeks maken we gebruik van de metafoor van de auto om deze ondersteunende vaardigheden te trainen.

Deze training is bedoeld voor kinderen die moeite hebben met enkele executieve functies:

  • Moeite met orde & structuur: moeite met tijdsplanningen, moeite om taken in deeltjes op te splitsen, rommelig, raakt spullen vaak kwijt, werkt niet efficiënt, heeft moeite met ‘tijd’,…

  • Moeite met aandacht & concentratie: snel afgeleid, korte aandachtspanne, probeert slechts 1 oplossing voor een probleem, …

  • Moeilijke emotie-regulatie: snel van slag, blijft ‘hangen' in tegenslagen, moeite met oplossingen bedenken, uit zich niet in woorden maar tranen of agressie, reageert overdreven bij verlies,…

  • Impulsief gedrag: geven antwoord zonder goed na te denken, kan zich moeilijk aan regels houden, geeft snel op,…

Praktisch

  • 7-lessenreeks

  • Leeftijd: +- 8-12 jaar

  • Meer achtergrondinfo over wat executieve functies precies zijn.

  • Per les komen de 6 Alohi-stappen aan bod.

  • Incl. lesplannen & achtergrondinfo voor lesgever + ouderinfo + ‘rijbewijs’ en ‘sleutelhanger’ voor kinderen als anker

  • Auteur: Lies Konings

    1. Plannen / organiseren / time - management = Naar de autokeuring

    2. Werkgeheugen = Op weg met de GPS...

    3. Taakinitiatie = Zijn we dan eindelijk weg...

    4. Inhibitie = Remmen!!

    5. Flexibiliteit = Pech onderweg...

    6. Focus = Hocus Pocus Focus

    7. Metacognitie = Kijk in je spiegel!

Faalangst-training

~

Faalangst-training ~

Deze training is bedoeld voor kinderen die:

  • bang zijn om fouten te maken (cognitief, sociaal of motorisch);

  • zichzelf lager inschatten dan de realiteit;

  • zichzelf, en hun prestaties, hard vergelijken met anderen;

  • piekeren en stress ervaren voorafgaand aan een situatie;

  • graag altijd en overal goed willen presteren, ongeacht of ze er blij van worden;

  • enz.

Praktisch

  • 7-lessenreeks

  • Leeftijd: +- 8-10 jaar

  • Per les komen de 6 Alohi-stappen aan bod.

  • Incl. lesplannen voor lesgever - affirmatiekaartjes voor kinderen - groei & vast-denk brillen voor kinderen

  • Auteur: Ann Konings

    1. De boom

    2. Spiegels

    3. Een schat in jezelf

    4. Verschillende brillen

    5. De ideeënfontein

    6. De Perfectiemieren

    7. Het meisje dat nooit fouten maakt.

Na deze training hebben de kinderen meer zicht op hun eigen sterktes, waardoor vergelijkingen met anderen mogelijks minder sterke reacties geven.

Ze hebben een idee van hoe ze hun eigen gedachten kunnen observeren & sturen in een richting die hen meer zal helpen. Hierdoor kunnen ze zich blijer, meer ontspannen en zelfzeker door het leven begeven.

Ik voel, ik voel, wat jij niet voelt... - training

~

Ik voel, ik voel, wat jij niet voelt... - training ~

Deze training is bedoeld voor kinderen die:

  • moeite hebben met hun emoties te begrijpen, uiten en/of reguleren;

  • het leuk vinden om aandacht te krijgen m.b.t. hun gevoelens;

  • beelddenkers zijn en daarom beelden nodig hebben om hun ‘binnenkant’ beter te begrijpen;

  • kinderen met hsp, adhd, hoogbegaafdheid, autisme, enz. voelen over het algemeen meer waardoor het soms chaos kan zijn voor hen;

  • enz.

Praktisch

  • 6-lessenreeks

  • Leeftijd: +- 6-9 jaar (mits je creativiteit kan deze ook voor jongere kindjes)

  • Per les komen de 6 Alohi-stappen aan bod.

  • Incl. lesplannen voor lesgever.

  • Auteur: Ann Konings

    1. Allemaal gevoelens

    2. Zo blij als de zon

    3. Zo boos als een vulkaan

    4. Droevige wolkjes

    5. Bange monsters

    6. Stralen als een regenboog

Tijdens deze training is er extra oog voor ieders gevoelens…  als kind voel je heel wat… en dat is oké. Waar in ons lichaam voel je deze precies? Waar komen deze gevoelens vandaan? Dit wordt verwerkt dit in ontspannende en creatieve activiteiten.